Dzień 2

Humanistyka w epoce antropocenu 

02.06.2022 

Otwarcie konferencji 9:00–9:30

Prowadzenie: prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Dyrektorka Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną UŚ

JM Rektor UŚ – prof. dr hab. Ryszard Koziołek
KRASP – prof. dr hab. Wiesław Banyś (Przewodniczący Zespołu Bolońskiego KRASP)
Klub Myśli Ekologicznej – prof. dr hab. Piotr Skubała 

9:30–10:15 Wykład inauguracyjny

prof. dr hab. Magdalena Środa (UW) „Koniec antropocenu? Nadzieje posthumanizmu”

10:15 – 11:45 Humanistyka w czasach antropocenu – panel ekspercki

dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ
dr hab. Urszula Zajączkowska, prof. SGGW 
Filip Springer (Szkoła Ekopoetyki)
prof. dr hab. Małgorzata Sugiera (UJ)
prof. dr hab. Przemysław Czapliński (UAM)

Prowadzenie: dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ

Na Ziemi 
12:00–13:20 referaty
13:20–13:45 dyskusja

dr hab.  Justyna Tymieniecka-Suchanek, prof. UŚ „Zwierzę jako istota poznająca, przeżywająca i działająca, czyli raz jeszcze o podmiotowości”
dr hab. Anita Jarzyna, prof. UŁ „Konstruowanie nieludzkiej niepełnosprawności”
mgr Krzysztof Małek „Zwierzęca eseistyka Tatiany Goriczewej. Bestiariusz czy hagiografia?”
Komentarz dra hab. Tomasza Pietrzykowskiego, prof. UŚ 

Prowadzenie: dr hab. Anna Kałuża, prof. UŚ

W Ziemi 
13:45–15:05 referaty
15:05–15:30 dyskusja

prof. dr hab. Janusz Janeczek „Karboński ślad antropocenu”
dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ „Węgiel przyszłości. Artystyczno-społeczne praktyki upamiętniania pomników ostatniej tony”
dr Diana Lelonek „Badania artystyczne w mapowaniu zjawisk antropocenu”
dr Weronika Siupka „Auto-da-fé”

Prowadzenie: dr hab. Wojciech Śmieja, prof. UŚ

Nowe narracje i nowe filozofie
15:30–16:50 referaty 
16:50–17:15 dyskusja
Część I

dr Monika Rogowska-Stangret „Opowiedzieć świat inaczej. O relacyjnych narracjach w czasach „antropocenu”
dr Patryk Szaj „Języki antropocenu we współczesnej poezji polskiej”
dr Anna Barcz „Akwakrytyka i nowe zapytanie o rzeki w antropocenie”
mgr Michał Krot  „Świat jako rozszerzenie podmiotu, czy przedmiot w świecie przedmiotów? Analiza porównawcza dwóch przeciwstawnych strategii myślenia o posthumanistycznym świecie”

Prowadzenie: dr hab. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, prof. UŚ

17:15–18:15 referaty
18:15–18:30 dyskusja 
Część II

dr hab. Paweł Tomczok, prof. UŚ „Literatura wczesnego polskiego antropocenu”
prof. dr hab. Marek Oziewicz „Literatura jako technologia kształtowania ekocentrycznej przyszłości. Krótka refleksja o planetarianizmie, alternatywach dla ideologii ekstazy końca, i roli narracji w edukacji klimatycznej”
dr hab. Magdalena Steciąg, prof. UZ „Coś jest ze światem nie tak. Mowa noblowska Olgi Tokarczuk w perspektywie ekolingwistyki zaangażowanej, czyli o wartościach i antywartościach w kontekście zachowania życia na Ziemi”

Prowadzenie: dr hab. Iwona Gralewicz-Wolny, prof. UŚ

18:30 – 20:30
Sesja posterowa

mgr Ewelina Zygan (UŚ) „Filozoficzne korelacje (eko)logiczne a polonistyczna edukacja licealna”
mgr Sandra Kaszubowska (UG) „Pan Tadeusz i polowanie”
Aleksandra Lange (UŚ)  „Historia szopienickiej epidemii ołowicy w odniesieniu do współczesnych realiów Śląska w edukacji polonistycznej”
Małgorzata Figura (UŚ) „Dziecko w katastrofie klimatycznej – świadek, ofiara, aktywista”
Ewelina Kutaś (UŚ) „Co myślą i czują zwierzęta w Quo vadis? O Sienkiewiczowskim cyrku Nerona”
Julia Szewc (Polska) i Alina Zhbadynska (Ukraina) „Eko brutalizm – nadzieja dla przyrody?”
Kamilla Gicala (UŚ) „Ania z Zielonego Wzgórza. W kręgu nieatropocentrycznej refleksji o świecie”
Alicja Wosik (UŚ), Andrzej Handzlik (UŚ) „O kraju świadczą jego Zwierzęta. Propozycje lekcji ekologicznych dla uczniów szkół podstawowych”
Amanda Caban (UŚ) „I żyli długo i szczęśliwie… i w futerku, i z planami na przyszłość. Storytelling w reklamach proklimatycznych”
Joanna Urbańczyk (UJ) „Wizerunek drzew – literackie ekokształcenie w edukacji polonistycznej”
mgr Justyna Szewczyk (SP nr 1 im. J. Korczaka w Pawłowicach) „Oswoić naturę czy być przez nią oswojonym? Dylematy ekologiczne na podstawie tekstów epickich i lirycznych (Mały Książę i Liryki lozańskie)”
Natalia Zientek  (UŚ) Anita Zaklukiewicz (UŚ) „Interpretacja obrazów na lekcjach języka polskiego z wykorzystaniem wiedzy z zakresu ekologii

Prowadzenie: dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ