Dzień 3

Edukacja humanistyczna w epoce antropocenu 

03.06.2022

Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Jaskółowa, Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną UŚ

Wykłady

9:00 – 9:45 prof. dr hab. Tadeusz Sławek „Lasy Orfeusza. Zarys lektury EKOlogicznej”
9:45 – 10:30 prof. dr hab. Ewa Bińczyk „Ekowerwa i społeczne punkty przełomowe. Jak podsycać entuzjazm do zielonych ładów w epoce remilitaryzacji i marazmu?”

10:30 – 12:00 Edukacja w dobie antropocenu – panel ekspercki 

dr hab. Witold Bobiński, prof. UJ
dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, prof. UŁ
dr hab. Katarzyna Jasikowska, prof. UJ
prof. dr hab. Ewa Jaskółowa (UŚ)
prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska (UG)

Prowadzenie: dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ

2 sesje referatowe (równolegle)
1 sesja

12:00–13:20 referaty
13:20–13:35 dyskusja
Edukacja humanistyczna/ nowe teksty kultury/ nowe odczytania kanonów

dr hab. Maciej Michalski, prof. UG „Czy humaniści są współodpowiedzialni za kryzys klimatyczny? Kilka uwag nie tylko o edukacji”
dr hab. Witold Bobiński, prof. UJ „Czytająca klasa jako ekosystem, czyli kształcenie literacko-kulturowe w perspektywie eko-logiki”
dr Justyna Budzik  „Wstęp do ekokrytyki filmowej – wyzwania dydaktyczne”
dr Ewelina Jarosz „Nurkując do wraku neoliberalnej edukacji. Błękitny zwrot w edukacji ekologicznej”

Prowadzenie: dr Wioletta Hajduk-Gawron

13:35–14:55 referaty
14:55–15:10 dyskusja
Edukacja humanistyczna/ nowe teksty kultury/ nowe odczytania kanonów

prof. dr hab. Piotr Skubała „Skuteczna edukacja albo ekocyd”
dr hab. Beata Gola, prof. UJ „Pedagogika ekologiczna w czasach antropocenu i »antropocentryczny kanon« podręczników szkolnych”
dr Magdalena Ochwat „Szkolne archiwa antropocenu. Próba otwarcia”
dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ „Gadżety polonistycznej edukacji proklimatycznej” 

Prowadzenie: dr hab. Olga Przybyla, prof. UŚ

2 sesja

12:00–13:20 referaty
13:20–13:35 dyskusja
Sesja równoległa
Ekodydaktyka /Ekoglottodydaktyka

prof. dr hab. Jolanta Nocoń „By ochronić język przed człowiekiem i człowieka przed językiem – lingwoekologia w perspektywie lingwodydaktycznej”
dr hab. Maria Wtorkowska, prof. UL „Sposoby zmagania się z zaburzeniami braku natury na gruncie słoweńskim – przykłady dobrych praktyk” 
dr Simona Borisová „Metodika lesnej pedagogiky v neformálnom vzdelávaní”
dr hab. Dana Kollárová „Učenie o lese ako jeden z prístupov k trvalo udržateľnému rozvoju”
dr Alina Mitek-Dziemba „Przekład w dobie kryzysu klimatycznego: O potrzebie krytycznej ekotranslatoryki”

Prowadzenie: prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska 

13:35–14:35
14:35–14:50

prof. Slanislav Štěpáník „K neekologičnosti manipulace. To Ecological Unfriendliness of Manipulation”
dr Maria Wacławek „Ekologiczna reklama społeczna – studium przypadku”
dr Ewa Półtorak, prof. Buata B. Malela, „Je protège l’environnement et toi, tu protèges l’environnement?  – kilka uwag o kształceniu postaw proekologicznych na lekcjach drugiego (kolejnego) języka obcego”

Prowadzenie: prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska 

15:10–16:30 referaty
16:30–16:45 dyskusja
Edukacja humanistyczna/ nowe teksty kultury/ nowe odczytania kanonów

dr hab. Joanna Roszak, prof. IS PAN „Drishti. O potrzebie edukacji pokojowej na lekcjach języka polskiego”
dr hab. Dorota Michułka, prof. UWr „Natura, empatia i troska. Chłopiec z burzy Colina Thiele’a w perspektywie humanistyki ekologicznej”
dr hab. Krystyna Koziołek, prof. UŚ „Edyp. Zakończenie”
dr hab. Wojciech Małecki, prof. UWr „Fikcja klimatyczna jako forma komunikacji społecznej”

Prowadzenie: dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ

17:00–19:00 Open Space: „Okrągły stół dla edukacji humanistycznej na rzecz klimatu” – poświęcony wypracowaniu postulatów, kierunków rozwoju i nakreśleniu nowych obszarów badawczych dla humanistyki środowiskowej stosowanej w szkole.

Prowadzenie: prof. Bernadeta Niesporek-Szamburska, dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ, ICBEH

Wystąpienia: 
17:00–17:15 
dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ „Podstawa programowa do języka polskiego wobec wyzwań humanistyki ekologicznej. Stan obecny i postulaty”
17:15–17:30 
dr hab. Małgorzata Latoch-Zielińska, prof. UMCS „Przygotowanie przyszłych polonistów do wyzwań edukacji ekologicznej”
17:30–17:45 
mgr Magdalena Paprotny-Lech „Poszerzanie pola widzenia. Humanistyka środowiskowa w szkole – możliwości, bariery i rekomendacje nauczyciela praktyka”

Dyskusja 17:45–18:45
Stosowanie humanistyki środowiskowej w szkole. Możliwości, bariery, rekomendacje:
– głosy nauczycieli
– głosy studentów
18:45-19:00 – podsumowanie